Školní svačiny – zdravě a pestře

Lámete si každý den hlavu nad tím, co připravíte vašim malým školákům ke svačině? Rohlík se sýrem, chleba se šunkou, jablko jako obvykle? Školní svačiny jsou pro děti důležité – májí zásadní vliv na výsledky ve škole. Celé dopoledne se musí soustředit a to vyžaduje mnoho energie. Vyvážená svačina zaručí, aby jim energie vydržela celý den a zároveň dodá tělu potřebné živiny. Pokud děti nesvačí, hůře se soustředí, jsou unavené a neklidné. Často pak sáhnou po nějaké sladkosti nebo jiné nezdravé pochoutce, aby zahnaly hlad, čímž si zadělávají na obezitu. Zdravá svačina tedy prospívá nejenom zdraví, ale také pomáhá se lépe soustředit na výuku.

Zapomeňte na školní automaty plné sušenek, baget s majonézou a přeslazených nápojů. Děti to mají rády, ale zdraví to neprospívá. Nejlepší způsob, jak zabezpečit dítěti správný přísun energie, je připravovat jim svačinu doma. Můžete ji připravovat společně a najít kompromis, aby svačina dětem chutnala a zároveň byla zdravá. Pokud váš školák nosí svačinu zpátky domů netknutou, promluvte si, co jim nechutná a co by naopak chtěly svačit. Jaké ovoce, zeleninu či pečivo mají rády. Třeba zjistíte, že banán mají rády, ale když se rozmáčkne v batohu a je pak super měkký, tak ho nechtějí. Nebo by rádo dostávalo jablíčko nakrájené. Zapojením dítěte do přípravy svačinek osvojíte zásady zdravého stravování.

Zdravá a pestrá svačina

Podle odborníků by měla svačina obsahovat kvalitní sacharidy, bílkoviny a především ovoce a zeleninu. Pečivo je součást každé domácnosti, důležité je vybírat kvalitní s ohledem na věk dítěte. Nejzdravější je samozřejmě kváskový chléb s vysokým obsahem celozrnné mouky. Pokud děláte domácí chléb, fantazii se meze nekladou. Přidejte několik druhů semínek, obilné klíčky, ořechy, otruby apod. Chléb můžete podávat v kombinaci se sýrem nebo šunkou. Vhodné jsou čerstvé sýry typu lučina či žervé. Velkým favoritem jsou zdravé domácí pomazánky, které lze připravit se zeleninou nebo dokonce luštěninami. Pokud jste ještě neobjevili kouzlo luštěninových pomazánek, zkuste třeba cizrnovou pomazánku od blogerky Báry – Máma v kuchyni. Místo klasického pečiva můžete zpestřit svačinu knäckebrotem, ale pamatujte, že jeden krajíček chleba se rovná dva plátky knäckebrotu. Skvělou svačinu se spoustou zeleniny i bílkovin lze vytvořit z tortily. Stačí natřít čerstvým sýrem, šunkou a zeleninou. A pokud máte více času a chcete být tvořiví, vyzkoušejte Bářin recept na tortilu plněnou rajčaty, zotarellou a bazalkovým dipem. Jak ji ochutnáte, nebudete chtít jinou!

Z mléčných výrobků jsou vhodné zakysané produkty, bez přidaného cukru. Jogurty vybírejte s přidanými cukry maximálně do 10% celkové energie. Překvapte svého školáka originální svačinkou. Do plastového kelímku stačí dát jogurt, kousky ovoce a na závěr křupavé müsli. Moc hezky to vypadá a není to náročné na přípravu. Další svačinou do kelímku může být chia puding s pomerančo-mandlovým piškotem.

Výjimečně a jen jako doplněk ke svačině přidáme drobnou sladkost, např. domácí sušenky, müsli tyčinky, ovocné kůže nebo kvalitní hořkou čokoládu.

Jak správně dětem zabalit svačinu?

Zabalte ji do praktických svačinových boxů! Svačina ležící na dně tašky neskončí rozmačkaná a zůstane pro oko lahodná.  Český výrobce Topgal nabízí jednoduché a praktické svačinové boxy, které se hodí nejenom do školy, ale také na výlety.

Nezapomínejte na pitný režim a přibalte dětem i láhev. Doporučujeme dávat prázdnout nebo s trochou šťávy a nechat děti lahev doplnit čistou vodou ve škole. Nebudete zbytečně zatěžovat aktovku naplněnou lahví!